SPØR HELSESØSTER

Skrevet av Stina Monsen og Sofie Forberg

Spørsmål: Hvilke prevensjonsmidler vil du anbefale for jenter på ungdomsskolen?

Svar: Alle jenter under den seksuelle lavalder (16 år) anbefales å oppsøke helsestasjon for ungdom der det er lege, eller fastlege. Er du fylt 16, vil jeg også anbefale helsestasjon for ungdom, som er et gratistilbud i alle bydeler. Når man trenger prevensjonsmiddel, anbefaler jeg først p-piller og kondom. Det er lurt å prøve p-piller før en begynner med en mer varig prevensjonsmetode som for eksempel p-stav. Det er kun kondom som beskytter mot seksuelt overførbare infeksjoner, derfor anbefaler jeg å bruke det i tillegg.

Spørsmål: Hvor kan man få tak i kondomer?

Svar: Man kan få tak i det hos helsesøster på skolen, gratiskondomer.no, ungdomshelsestasjoner, butikker og bensinstasjoner.

Spørsmål: Finnes jomfruhinnen?

Svar: Nei, det er bare en myte. De fleste har en oppfatning av at det er en hinne som dekker skjedeåpningen og «revner» ved penetrering, men dette stemmer ikke. Jenter har en slimhinnefold som danner en krans et par cm innenfor skjedeinngangen og markerer overgangen inn i selve skjeden. Skjedekransen er elastisk og kan tøyes betydelig uten at slimhinnen revner.

Spørsmål: Vil jeg blø «første gang»?

Svar: Mange får ingen blødninger første gang de har samleie, men det kan oppstå smårifter i skjedekransen som kan føre til en liten blødning.

Spørsmål: Kan man gå tom for sæd?

Svar: Nei, fordi sædcellene er i stadig produksjon fra man har kommet i puberteten vil det ikke bli tomt.

Spørsmål: Hvor langt inn skal tampongen? Hvor lenge skal den være inne? Hva skjer hvis den er for lenge inne?

Svar: Tampongen skal så lang inn som du får den, du skal ikke kjenne at den er der og det skal ikke gjøre vondt. Den kan være inne i max 8 timer, men kan bare ta opp en viss mengde blod, så man må gjerne bytte før det har gått 8 timer. Om den er inne i mer enn 8 timer kan man få infeksjon eller toxic shock syndrome. Anbefaler bind om natten.

Spørsmål: Kan man bli gravid under mensen?

Svar: Dersom jenten bruker hormonell prevensjon kan hun ikke bli gravid under en menstruasjonsblødning. Alle andre bør bruke kondom for sikkerhets skyld, selv om sannsynligheten for å bli gravid er veldig liten. Det er for alle viktig å huske på at kondom er det eneste som beskytter mot seksuelt overførbare infeksjoner.

Spørsmål: Jeg og bestevenninnen min er forelsket i samme gutt, hva skal vi gjøre?

Svar: Det finnes ikke et fasitsvar på dette, så man må vurdere situasjonen selv. Snakk sammen. Dere kan stille dere disse spørsmålene til hjelp: Hvem er han forelsket i? Hvor forelsket er dere? Hvor gode venner er dere? Om han liker venninnen din, unner du henne ham som kjæreste? Er det fare for at han kan ødelegge vennskapet?

Spørsmål: Kjæresten min har nettopp slått med meg, jeg veldig lei meg. Hvordan skal jeg komme over han?

Svar: Kjærlighetssorg er som all sorg, det må bearbeides og man må gi seg selv tid. Det er normalt å være lei seg når slike ting inntreffer. For å hjelpe seg selv videre er det lurt å prøve å tenke på andre ting og finne på noe gøy med venner. Gjør ting som får deg i godt humør, ikke bare sitt hjemme og hør på trist musikk mens du synes synd på deg selv. Hvis ikke noe av dette fungerer, er det lov å bare tenke på de negative sidene ved ham.

Legg igjen en kommentar